29 september 2010

Nytt objektiv: Sigma 10-20/4-5.6

Ni är säkert alla ovetandes om den nykomling jag fått i kameraväskan, nästan i alla fall. Ett Sigma 10-20 vidvinkel, och jag kan bara säga: Woow! Snacka om att ta lite utav fotandet till en ny nivå, att ha ett sånt här objektiv öppnar verkligen möjligheterna mer än jag trott och jag tycker att den passar perfekt till den typ av foton jag gillar.

Ja, vad har jag att jämföra med? Mitt tidgare Nikonobjektiv är ett 35/1.8, helt underbart, lätt och kompakt. Sigman är lite större och väger lite mer som jag i många fall också tror kan omvandlas positivt. Bländarprestandan på 4-5.6 funkar bra, jag har testat och kan inte klaga men det hänger också lite på brusprestandan i kameran samtidigt som handhållet också fungerar ned till 1/20. Bilderna som kommer ut tål viss uppskärpning i Photoshop, men ack så trevligt med 10-20. Det var värt varrenda krona. Jag köpte det för 3100 kronor och då fick jag allt + ett Kenko Pro UV-filter som jag inte har något otalt med. Helt klart rekommenderad om  någon annan också är sugen på vidvinkel.
DSC_9294a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar