23 september 2010

Tips: Hur ska jag spara mina bilder?

Jag kanske ska dra igång lite tips, eftersom det är mitt första så ska jag börja med något simpelt så varför inte göra det uttjatade tipset om hur man ska spara bilder? Jag har nämligen känslan av att folk fortfarande sparar sina bilder felaktigt. Hur som helst....
guide1
Steg 1: Knepet med att spara en bild på rätt sätt är enkelt. Många väljer Spara som/Save As när dom sparar bilder, problemet är att vissa färger inte blir kompatibla med andras datorskärmar och då visas inte alltid de färger du vill att bilden ska vara i på andras skärmar. Gå till Fil/File och välj sedan Spara för webb & enheter/Save for web & Devices.
guide2
Steg 2: Nu ska du ha fått upp ett nytt fönster där det är en massa inställningar, det är inte så komplicerat som det ser ut. Det enda du ska behöva hålla koll på när du sparar är att kvaliteten(det inringade) är rätt inställd. Jag brukar köra på Kvalitet - 70, det duger till att bli över. Som ni kanske ser så kan man se hur mycket bilden minskar i storlek, originalbilden är 1,8mb stor medans den nya kommer att bli 180kb stor, det är en stor förbättring när vi snackar om bildstorlek, håll bara koll på kvaliteten. Min nya bild som är till höger i bild kommer att se likvärdig ut med originalbilden efter att jag sparat den. Det finns också möjlighet att ändra bildstorleken för bilden du vill spara när du är på det här steget, det kan du själv se.

Inte nog med att färgprofilen ändras när du sparar den här vägen, bilden anpassas också till webben så att bilden ska visas korrekt på så många datorer som möjligt. Det är inte alltid färgprofilen behöver ändras dock.
guide3
Steg 3: Om vi nu säger att du fotat Raw bilder, redigerat klart dom och vill spara dom så är dom med största sannolikhet färgprofilen Adobe RGB, det är inte fel att ha dom i den profilen men ska du publicera bilderna på internet så är det högst rekommenderat att ändra färgprofilen till sRGB som i sin tur kommer göra så att din bild visas korrekt på fler bildskärmar. För att göra det här manuellt så går du in på Redigera/Edit och trycker sedan på Tilldela Profil/Assign Profile ganska långt ner på listan. Välj sedan samma inställningar som på bilden ovanför.

Not: Sparar du din bild med Spara för webb & enheter så blir det automatiskt sRGB om du bockat i den funktionen när du fått upp den tidigare rutan, då slipper du steg 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar