31 december 2010

2010

Nu är det nyår igen men det känns ärligt talat som om det nyss. Hur som helst så tänkte jag visa lite bilder från det gågna året och jag har bara plockat lite som hastigast.

I början av 2010 blev det inte ett dugg mycket till fotande, må hända att jag försökte men jag saknade helt inspiration. Framåt sommaren blev det desto bättre, kamerabytet fick mig på andra tankar och efter en vistelse i Stockholm så lyckades jag fånga någon enstaka bra bild som jag faktiskt blev nöjd med. Våren var bra den med och nu innan jul hade vi ett modeprojekt där det blev en hel del bra bilder. Det var jämnt när jag valde, många låg på delad förstaplats, tyvärr men jag försökte välja dom jag personligen tyckte bäst om.

Januari
Januari är månaden där jag införskaffade mig en konkav lins. Det var en stor rund sak som jag satte framför objektivet där jag fick lite fisheye effekt. Jag upptäckte också att linsen gav en ganska kraftig och inte så jämnfördelad oskärpa och det fick en effekt som kan jämföras lite med effekten en toy camera ger.

Februari
Det var inte mycket till fotande, det var kallt ute, väldigt väldigt kallt. En dag i slutet av månaden så beslutade dock jag och Andreas att besöka ett gammalt nedlagt SCA labb strax utanför Sundsvall. Man hade tidigare hållt på med forskning där för att försöka framställa så bra papper som möjligt till fabriken. På bilden nedan ser ni ett utav Chefsrummen som fanns i byggnaden. Idag har man dock rivit byggnaden(tråkigt) och konstverket ni ser på väggen på bilden är trasigt och det var tydligen några vandaler som förorsakade det. Ni idioter som hade sönder tavlan kan dra åt helvete.
070
Mars
Om det var någon månad där jag fotade som minst så var det nog Mars. Jag har inga speciella favoriter härifrån utan bara lite ihopplock.
111
April
Här blev det en del fotning, bland annat så fotade jag mannen här nedanför som heter Fredrik Larsson. Han ville ha lite bilder och samma tag så skulle jag också spela in lite film till en musikvideo, han gillar nämligen att sjunga och göra musik så jag gjorde ett försök och det blev helt okej.

Maj
Mycket blandade bilder från denna månad och förstaplatsen var tuff, så jag skulle vilja kalla det en delad förstaplats. Bilden jag valde tycker jag är rolig, och jag har också fått mycket beröm för den så jag tyckte den var värd att visas.
mr.monitor
Juni
Detta var en svår månad, med fotouppdrag från skolan så skulle jag ta bilder på..ja vad var det nu igen? Jag har svårt att minnas vad, men jag tror inte bilden jag valt hade något med skolan att göra.  Jag hade också lagt ut min dåvarande Pentax K10 på blocket och fick allt till den såld samma dag, skönt tyckte jag men tråkigt att inte ha något att fota med.

Juli
I Juli så åkte familjen ner till Stockholm, samma tag som vi åkte ner så fick jag också min nya kamera på posten, det blev en Nikon D300 som blev efterträdaren till min tidigare Pentax K10. Det var definitivt skillnad trots att det bara skiljde ett år mellan dom. Bilden har jag tagit påväg ner till Stockholm genom vindrutan.
uppsala, sweden
Augusti
Back to school. Nu hade jag en lärare som vi fick uppdrag utav att ta naturbilder utav olika slag. Helt okej uppdrag tyckte jag. Bilden nedanför ska vara något så enkelt som fryst rörelse.

September
Något som jag verkligen gillar är Urban Exploration, jag menar att besöka gamla övergivna byggnader och hus som stått tomma länge kan verkligen vara intressant. Allting bygger på en berättelse eller historia och självklart väcker många sådana ställen frågor, massor utav frågor.
old abandoned factory
Oktober
Redan i Oktober började det bli kallt, men jag var verkligen peppad på att fota lite snygga kvälls och nattbilder så jag gick ut fastän det var -15 grader men jag gjorde också mig en förtjänst utav det. Det var svårt att välja förstaplatsbilden då jag hade flera bra men detta fick bli den rätte.

November
I November fanns det snö i Sundsvall, Yippii! Nej ärligt talat så var det inte så kul som det kanske låter, vi fick massor av snö och det var snöhögar lite här och var. Fotot är taget på måfå, utan att ha några direkta tankar om vad det skulle bli. Jag såg hon med paraplyet komma mot mig men började fundera på om jag skulle ta bilden eller inte, lyckligtvis så hann jag välja och jag tog en bild.

December
Den sista månaden i kalendern präglades av Modefotograferingen vi hade i skolan. 7 bilder från olika sessions skulle lämnas in och redovisas. Det var faktiskt ganska kul, jag fick lite extra foton som kan vara bra att ha. Favoritbilderna kommer nog ändå från plåtningen med den här unga herren. Kanske hade bilderna platsat bättre i en dokumentärfotografering, men jag gillade dom så fuck that.
DSC_1027a
..och det är väl ungefär på vad jag hade att visa. Vill ni se 2009 års bilder jag lade upp förra året så går det också bra, klicka då här.

Sist men inte minst, Gott Nytt År på er alla!

1 kommentar: